søndag 30. januar 2011

Med barn på kondomeriet

Kondomeriet i Trondheim. Alle vet hvor det er, tydeligvis. De vet det bedre enn de vet veien til Sjokoladebutikken - som ligger vegg-i-vegg. Afrodite og jeg var på vei dit, og i kjent småbarnsmor-stil så besøker vi Midtbyen så sjelden at vi faktisk må spørre etter veien. -Særlig når det regner og man har et barn i vogn og et på skuldrene.

Det er ikke ofte vi er på kondomeriet. Hvis jeg handler noe, så er det generelt lettere å handle over nett. Men det er litt mer komplisert å få svar på spørsmål ang varer i en nettbutikk, og det tar litt mer tid. Dessuten tok vi det som en kosetur. Det var lenge siden sist vi hadde kjøpt noe leketøy og vi hadde kost oss med å prate om eventen hjemme på forhånd. Jeg lurte på å kjøpe en analplugg eller en analvibrator - en overraskelse til Charming, og dildovibratoren min er utslitt, så jeg måtte ha en ny. Dessuten er det jo mye spennende å se på i en sånn butikk, selv om vi er godt over fjortis-fnise-stadiet. Det er alltid litt godt med inspirasjon og det kan være lærerrikt å prate med personalet. Vi gledet oss.

Vi gledet oss faktisk helt til vi kom inn døra. Vi satte ned ungen som satt på skulderen min, og bakserte vognen inn døra. Så satte vi kursen for første hylla. Den med massageoljer og litt sånt. Minsten min begynner å stable oljer. De stod pent på rekke. Så han setter dem pent på rekke han også, bare på hylla under. Først tok jeg dem fra han, men siden han var forsiktig med dem, lot jeg han holde på. Jeg stod jo tross alt rett bak og holdt øye med han mens jeg vurderte hvilken olje jeg faktisk skulle ta med hjem. Det ble den med Ylang Ylang - ettersom min hudpleier-venninne Afrodite kunne opplyse om at Ylang Ylang var kjent for å påvirke den mannlige lyst positivt og gjøre pikken ekstra hard. Jeg synes det hørtes knall ut, men da jeg spurte om jeg måtte påføre pikken direkte eller om det hadde like stor effekt om jeg bare tok litt på øreflippen hans f.eks, kunne hun ikke svare. Så tenkte jeg burde nok ta den med hjem og ekperimentere litt. Ylang Ylang...ordet ringte et par bjeller inni hodet mitt, og jeg fikk en gryende mistanke om at jeg faktisk hadde noe slik hjemme ifra før...

Det viste seg at jeg har en massageolje for babyer (babymassage - hørt om det? Vel, jeg har ikke akkurat massert babyen min for mye, men jeg har smurt han inn med gørra ved diverse bleieskift) som inneholder Ylang Ylang. Hva babyer skal med et lyststimulerende middel må du ikke spørre meg om. Jeg kjøpte den fordi selgeren sa at den virket varmende for huden...det skulle visst være behagelig....hmmm....varme....det betyr sikkert at middelet er stimulerende for blodsirkulasjonen! Hvis blodsirkulasjonen stimuleres ved de rette områdene på en mann....plutselig gikk det opp for meg hvordan det hele fungerer! Nå, liksom! Hah! Gjett om jeg skal teste den oljen! Jeg tror vi satser på direkte påsmøring på det aktuelle området. Og da driter jeg i øreflippene, for å si det sånn!

Uansett. Min sønns stabling av massageoljer ble ikke godt motatt av personalet på Kondomeriet. De bad om at vi kunne holde ungene unna varene. Det er mulig de tror alle unger har ADHD og vil rasere butikken så fort de får sjansen, og det må jeg jo respektere. Det skjønner jeg. Men det ble snart tydelig at de helst ikke ville vi skulle være der. De overså oss fullstendig. Vi var de eneste kundene i butikken og likevel stod de to som jobbet der og bare pratet med hverandre, med ryggen til oss. Unger på kondomeriet er visst ikke allmen akseptert. Mens jeg fløy i hælene på sønnen min, slik at han ikke skulle ta på noe, stilte Afrodite seg ved kassa for å signalisere at hun ville ha hjelp. Det tok rundt 5 minutter før de sluttet å overse henne og faktisk gav henne hjelp. Du rekker å føle deg ganske idiot i løpet av 5 minutter i ensom kø. På kondomeriet. Jeg vet om folk som ville snudd og spurtet ut igjen i løpet av den tiden, bare fordi de finner det heller pinlig å være til stede i den butikken, og ikke minst ha spørsmål angående analvibratorer!

Da det ble ganske klart at vi ikke kom til å ta beina på nakken, ble vi nå tilbudt hjelp, veldig motvillig, fra en av ekspeditrisene. Hun svarte på det vi lurte på, men gav ikke et smil mer enn hun måtte. Mens vi stod å diskuterte oss i mellom, jeg og Afrodite, eller hvis hun synes vi brukte lang tid på å bestemme oss, stod hun og avventet og trampet utålmodig i bakken. Herregud, hadde vi tenkt å bli HELE dagen eller?? Tenk om det kom kunder? Ordentlige kunder altså.

Minsten til Afrodite satt jo pent i vogna og var ingen trussel mot varene, men ekspeditrisene turde nesten ikke se på ham. Minsten min hadde satt på sjarmen, men fikk svært liten respons. Han gikk omkring og pekte og oj-et seg. Tok noen turer inn på prøverrommet for å se seg selv i speilet, banket på døren til bakrommet for å sjekke om noen var hjemme, og var igrunn mest opptatt av fargene og de pene damene på pakningene. En gang la han seg på gulvet. Rett ut, bare for å stirre på taket.
- Nei, fysj! Reis deg opp! Du kommer til å bli møkkete!
Ekspeditrisen var visst veldig bekymret. Jeg kikket forvirret rundt meg. Gulvet var rent så vidt jeg kunne se. Ikke et støvkorn noe sted. Butikken var faktisk imponerende ren og innbydende.
- Jeg tror det er bedre han ligger der og får litt skitt på klærne enn at han klår på varene, sant?
Altså jeg HAR vaskemaskin hjemme.

Men problemet var jo ikke egentlig at barnet ble møkkete av å ligge på gulvet. Problemet var at vi ikke tok med oss ungene og forduftet! Vi insisterte faktisk på å legge igjen penger! Hva for slags foreldre er vi??

Det verste er at dette nok er en ganske vanlig oppfatning. Å ta med barn på kondomeriet er tabu. Akkurat som at det er tabu å snakke med barn om sex. Noen mennesker forventer faktisk at man slutter å være et seksuelt vesen etter at man får barn! I det minste bør man skjule det godt og late som ingenting. Vær dydig og uskyldig og legg alle seksuelle synder bak deg. Det er hva som kreves om du skal være en god mor!

Jeg oppfordrer herved alle småbarnsmødre til å protestere mot denne holdningen. Jeg håper dere tar med barna deres på kondomeriet like naturlig som dere tar med barna for å kjøpe brød. Jeg håper dere tar dem med samtidig. Jeg ønsker at dere spør og graver og lar barna deres se og utforske og stille spørsmål. Jeg ser folk som har med ungene sine på vinmonopolet. Det er egentlig ikke så forskjellig. Faktisk synes jeg det er værre. Men det er min mening.

Når de blir over to-tre år ville jeg vel vært litt forsiktig med å kjøpe de helt drøyeste tingene. Jeg ville ikke hatt med meg 7-åringen når jeg kjøpte meg fotlenker og munnkule, og jeg ville også antakelig ventet med å kjøpe analvibrator. Jeg ville nok helle satset på å ta med litt mer "uskyldige" ting hjem. Massageolje eller vibratorrens. (Vibratorrens kan brukes for å motvirke røde prikker når man barberer seg også!) -Rett og slett for at de ikke skal bli flaue og for at de skal slippe å vite hva ditt private sexliv består i. Men at de er med, at de spør og fniser. At du svarer så ærlig du kan. Det kan jeg faktisk ikke se noe galt i. Jeg vil heller si at det er positivt. La dem få svar fra noen de stoler på. Så tar de muligens litt mer gjennomtenkte valg når de blir gamle nok til å kjøpe noe selv.

Og som en bonus så får du barn som stoler på deg 100% og som ikke er redd for å komme til deg for å fortelle at det klør på tissen, at de trenger kondomer, eller at de mistenker at de er gravide.

3 kommentarer:

  1. Et veldig bra innlegg! Må være greit å ha med seg smårollinger på kondomeriet uten at de skal utestenge deg for service. Nei og nei, for en oppførsel til ekspeditrisene.

    Creds til dere som utfordet dem littegrann ;)

    SvarSlett
  2. Janne Hontas: Tusen takk! Jeg mener det burde være greit å ta dem med dit som andre steder. Jeg kommer til å gjøre det igjen. Da skal jeg ta med de to litt eldre og se hva som skjer. Spennende greier.

    SvarSlett
  3. Hei.

    Jeg ville ha skrevet en mail til ledelsen i kondomeriet, og klaget over elendig service. Samt minnet om at en bedrift som mener at en kunde ikke er viktig, kan prøve seg uten noen i 3 mnd.

    Hilsen Christian

    SvarSlett